tisdag 3 januari 2012

Helgen som gick

Då snö fattas i civilisationen kände jag mig starkt tvungen att under nyårshelgen ta mig till den obygd dör snön är. Valet föll på Östersund, självklart för att både Jonathan och Karl huserade där under samma helg. 

Från Uppsala tog jag mig till Mora på torsdagskvällen som fick bli första etappen, då jobb ställde till det så jag inte kunde resa i hyfsad tid. Istället åkte jag buss från Mora till Östersund dagen efter, en sträcka som efter Orsa enbart innebar skogar och berg susandes förbi utanför fönstret. Väl framme hälsades jag välkommen av lägermamman Karl, samt redan anlända Jonathan. Efter en kort promenad till boendet var det dags för första passet.

Således hade jag i fredags premiär på skidorna. Det blev skate som första pass, något jag efter fem minuter ångrade då jag under den långa sommaren glömt bort hur sinnessjukt jävla jobbigt det är. Resterande 90 minuter gick åt till att pusta, frusta, stöna och svära. 

Så gick det några dagar och varje dag var likadan. Vi vaknade, tränade ett pass, återvände till boendet för lunch och powernap och stack sedan ut på pass två. Det smakade fint i låren och triceps då de såklart inte fått avnjuta denna hårda träning på mycket länge. 

På nyårsafton körde vi två pass och däremellan grillade vi korv i skogen. Det var en förjävla fin dag!

Nyårskvällen spenderades med grabbarna, Emelie och hennes skidskyttekollega Ingela. Det avnjöts god mat, extremt vällagad efterrätt och sällskapsspel. 2011 och "topp tre sämsta sakerna som hänt" försvann och 2012 kom och erbjöd två träningar dagen efter. Därmed inleddes också året på godkänd nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar