söndag 28 februari 2021

Månadsavstämning

Efter att ha tillryggalagt ännu en månad i föräldraledighetens böljande landskap så är det dags för en månadsavstämning igen. Måluppfyllnaden är hög och motivationen likaså. 

Barnet får fortsatt vara utomhus varje dag. Det har erbjudits utmaningar i form av fimbulvinter i Blekinge, med en halvmeter snö och veckovisa isdygn, men det har likväl blivit av. För att inte förhärliga min egen insats här så får hon fortsatt tas om hand utomhus av någon annan ibland och någon gång har utomhusvistelsen inte varit längre än att få komma ur bilen och glo på en parkeringsficka på långresa mot Köping.

Det har även påbörjats en mindre renovering inne i huset. Ett av rummen ska bli lekrum/gästrum och gammal tapet rivs nu ner för att ge plats åt ny. Det blir eventuellt renoveringstapet och målat. En vägg ska i alla fall rivas för att ge plats åt plywood så att man kan skruva upp klättergrepp och ribbstol. Målet är att vara klar innan andra helgen i april.  

Träningen då? Jo, tackar som frågar. Det var nämligen dit jag ville komma. Det har gått oförskämt bra (famous last words) i några veckors tid nu, vilket följande screenshot från träningsdagboken kan få illustrera:

Veckosammanställning över träningstid fördelat på aktivitet. Första veckan i november 2020 i botten och sista veckan i februari i toppen. Orange = OL, grönt = löpning, rött = styrka, vitt = skidor och blått = långfärdsskridskor.

Som synes har det blivit en stegrande trend sen träningsperiodens början. Månadens träning landade till slut på 38 timmar och en kvart. Det finns många månader historiskt som har hamnat högre, men en del vintrar har passerat sen de vintrar jag tränade som mest. Jag tror däremot att jag är något på spåren när det gäller min träning just nu och det är väl att jag inte har lagt på för mycket på en gång. Det är ändå en ökning från fem till tio timmar över en period av 17 veckor, vilket får anses vara blygsam. Vanligtvis skulle en tävlingsperiod nu inledas, vilket gör att träningstiden avtar för att ge plats åt mer fart och form. Men eftersom ingen vet när en tävling får arrangeras igen så är tanken att jag ska kunna fortsätta träningen som den är och släppa när besked kommer. Lite efter devisen: alltid redo

Den här veckan blev något av ett crescendo med nästan 100K löpning/orientering intaxerat. Det sliter lite för mycket på mig, speciellt eftersom månaden varit fast i vinter och sedermera vårvinter vilket har gjort att mycket av löpningen har förlagts på asfalt med löparvagnen. De senaste fyra dagarna har också spenderats hos päronen i Köping, på fiktivt träningsläger med all inclusive, där det fanns barnvakt och kock som hanterade markservicen så att mer tid kunde läggas på träning.

Det är kul när det känns som att det går bra. Veckan som kommer får nog bjuda på lite lugnare träningsdagar så att denna framgångssaga kan få fortsätta. Så länge det känns bra så är jag nyfiken på hur mycket mer i träning jag kan lägga på. Det får dock komma efter några dagars återhämtning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar