onsdag 6 juli 2011

I Fäders spår...

För den historie- och kulturintresserade (jag antar att allt sånt folk vänder sig till denna blogg) som även gillar löpning kan jag tipsa om Röbospåret som leder till Gamla Uppsala och Uppsala högar. Stället är gammalt. Jävligt gammalt. Och det har hänt saker där. Typ. Saker ligger begravna.

I alla fall så var det platsen för dagens träningspass, modell 4x4-intervaller. På den gamla goda tiden, det vill säga; på den tiden då Pluto fortfarande var en planet, så var det här rätt och slätt en träningsblogg. Sånt tjafs har jag ju slutat med, men nu när vi är inne på spåret "historia och gamla ältade saker" så passar det sig väl för en kort relapse.

Då Uppsala högar är ett gammalt gravfält från tidigt 1000-tal och framåt, samt boplats från vikingatiden, kände jag genast mina anfäders vikingablod strömma genom ådrorna då jag forcerade terrängen på deras sista viloplats. Liksom dem, satte jag skräck i allt jag mötte med min vilda blick och frustande andetag i löparstråket. Det enda som saknades var stridsyxan.

När jag lämnat gravplatsen tillika slagfältet fylldes jag av en fröjdsam tillfredställelse över blodsutgjutelsen jag åstadkommit, samtidigt som längtan efter ett stop mjöd gjorde sig starkt påmind.

Uppsala högar:

Intervallslingan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar