fredag 5 augusti 2011

En mer ingående beskrivning om O-ringen och tiden efter det

En lördag för inte så många veckor sedan tog jag mitt pick och pack och for upp till Hälsingland, detta landskap jag inte avskyr, till skillnad från de flesta andra. Tillsammans med fler från Ärla inkvarterade vi oss i ett hus i Söderala, mellan Söderhamn och C-orten för årets O-ringen.

Dagen efter var det dags för den första etappen och jag kände mig väldigt laddad, dock kanske inte så förberedd, trots att jag bara en vecka innan varit på träningsläger en mil ifrån arenan. Jag började med att bomma första kontrollen, ett riktigt rookie mistake. Därefter kom någon till bom, näsblod och trötta ben i terräng som ibland var långt ifrån vad Hälsingland har att erbjuda. Det var delvis riktigt grötigt!
I mål kom jag in som 65:e man, långt ifrån vad jag hade hoppats på och alldeles för många minuter efter för att kunna göra något riktigt bra O-ringen.

Etapp nummer två hade samma arena, vilket bara kunde betyda en sak. Samma jävla skitterräng igen. Vilket det också gjorde. Trots att jag inte tyckte att jag bommade lika mycket så kom jag inte bättre än 64:a denna dag. Mest för att det var så jävla långt och skitigt. Och att vi skulle upp på vartenda jävla berg som fanns.

På kvällen fick man dricka öl.

Under vilodagen blev det en lunch i Söderhamn och lite plask och lek på Moheds campingbad.

Efter en välförtjänt vilodag kom etapp 3 som skulle gå i Böle. Arenan var beläggen precis vid kanten av Ljusnan och hällar stora som fotbollsplaner utlovades, till min stora förtjusning. Det märktes också på resultat då jag, trots värme och inte alltför pigga ben, landade som 24:e man i startfältet. Inga stora bommar och att det mesta i princip var asfaltslöpning tror jag gjorde det för mig.

Etapp 4 gick på samma arena, dock medel denna dag. Jag tänkte redan innan att jag skulle ta det lugnt eftersom man inte kan plocka mycket i totalen på en medeldistans. Sagt och gjort - jag stack ut, bommade inte en meter och sprang i mål. Dock inte på en jättebra tid, trots att det kändes som ett bra lopp. 46:a fick bli dagens resultat och jag låg således på en 44:e plats i totalen inför morgondagens jaktstart.

Det visade sig på jaktstarten att jag inte hade speciellt bra chanser att plocka placeringar. En och en halv minut till framförvarande man och nästan tio minuter upp till klungan bäddade inte för mycket plockande av placeringar. Jag gjorde trots det ett bra lopp förutom att jag bommade på banans sista långsträcka som transporterade oss till mål. Precis när jag var 50 meter ifrån den började jag vika av och springa på eftersök efter höjden för att jag var osäker. Kom dock på det snabbt och släppte inte förbi någon löpare. I mål kom jag in som 41:a och hade ändå lyckats plocka tre placeringar, vilket kändes skönt med tanke på att jag fått springa helt själv utan draghjälp hela banan.

På kvällen var det dags för avslutningsfest som trots att man inte trodde mycket om den innan, var bra. Var man där så vet man. Var man inte; synd för dig.

Efter O-ringen har jag ägnat tiden i Uppsala för jobb. Nu är jag dock hemma i Köping för lite träning och njutning. Ikväll bär det av till Västerås där jag stannar under helgen. I övrigt laddar jag om batterierna för vad som kommer bli riktigt hektiska fyra till fem veckor i höst. Lång-SM, Medel- och stafett-SM, Lidingöloppet, Ultralång-SM och till sist 25-manna.

Jobbigt men kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar