tisdag 15 maj 2012

Startskottet har gått

I helgen var det Göteborgsvarvet. Finns inte mycket att säga om det egentligen. Jag hade som mål att springa under 80 minuter, jag visste också att jag skulle klara det. Mer var det inte med det. Jag sprang på 78.51. En godkänd tid men jag vill såklart kapa en hel del. Loppet i sig var taktiskt bra genomfört då jag höll en stadig hastighet hela vägen och hade ordentligt med krafter kvar efter Avenyn, nästan för mycket krafter kvar.

Loppet har i alla fall tagit ut sin rätt och jag har de senaste dagarna haft en skön mörbultad känsla i benen.

Men Göteborgsvarvet var egentligen startskottet för något helt annat. Det var det jag hade som startskott för sommaren och allt vad det innebär också. Och även fast temperaturen kanske inte hänger med så har jag bestämt mig för att det är sommar och nedräkning till sommarens stora höjdpunkter ligger alltid i bakhuvudet.


  • Ca. en månad kvar till Jukola. Med tanke på Ärlas stabila insats på 10MILA är alla i laget extremt taggade på att göra en ännu bättra insats på Jukola. Speciellt med tanke på att det bara krävs 7 löpare i laget och inte 10 (som vi faktiskt inte har). 
  • Ca. två månader kvar till debut på marathon. Jag springer ju som säkert sagts Jubileumsmaran den 14:e juli. Jag har ingen som helst tvekan på att jag klarar distansen. Det gör vem som helst. Däremot vill jag ju klara det på under tre timmar. 42 195 meter. Smaka på den! Håller jag samma fart som på Göteborgsvarvet så har jag 2.37.42. Dock räknar jag med att vara extremt mycket tröttare och således springa väldigt mycket saktare de sista kilometerna. Kommande veckors träning har alltså marathonfokus så det sjunger om det, med undantag för Jukola då.
  • O-ringen veckan efter med ännu mer mörbultade ben. 

Jag mjukstartar som så många andra med denna härliga långweekend som börjar på torsdag med EM i Dalarna, där jag springer publiktävlingar. Fokus ligger på att helt byta ut mina rankingpoäng mot bättre siffror, då de två första dagarna kommer passa mig som hand i handske om man ska tro på terrängbilderna.


1 kommentar:

  1. Du glömde nämna deluxarrangemanget Eskilstuna Weekend 6-8 Juli!

    SvaraRadera