onsdag 8 december 2010

Midvinternattstankar

Har inget större intresse av att sova utan sitter istället och planerar kommande år som jag hoppas ska bli en nytändning. Innan jag började på Orienteringsgymnasiet hade jag vissa ambitioner om att bli bäst i världen på orientering. Det har jag inte längre. Nu är ambitionerna snarare att i största möjliga mån orsaka lidande för min kropp genom hårda tävlingar. Orientering är ju som sagt den hårdaste av sporter så det blir främst inom denna jag tänker mig att jag ska lida. Men jag tänker även köra mer löpning för att få lite mer utmaning, främst terränglopp och långlopp men kanske en och en annan friidrottstävling. Detta har redan nämnts.

Hur jag ska göra detta? Jag har bytt klubb till Ärla IF och har där en extra motivator till att hålla på. Under vårsäsongen blir det enda jag ens kommer att tänka på att vara Sprint-SM, 10MILA och Jukola. Jag ska helt enkelt satsa på de distanser som majoriteten av OL-Sverige hatar/föraktar/är helt värdelösa på; sprint och masstart/häng-OL. Efter Jukola kommer jag helt lägga av med orientering, bortsett från O-ringen, och bara löpa, för jag har märkt att jag har en tendens att tappa motivation under sommaren. För att kunna bibehålla suget till höstens SM-tävlingar (där jag ändå tänkt göra bra ifrån mig) ska jag satsa på att göra sub2 på Lidingöloppet. Jag har lite mer än 11 minuter att kapa av på mitt personbästa och jag tror att det är ett bra mål att satsa på. Det kommer även ge bra möjlighet till att vara grym på det efter Lidingöloppets helg följande Ultralång-SM, som då kommer bli den hårdaste av hårda tävlingar.

Jag är dessutom sjukt sugen på att springa ett marathon redan nästa år men jag tror ändå att jag väntar till OS-året 2012 med att debutera på den distansen. Vore dock ganska härligt att kunna debutera som 20-åring men jag skulle nog ha svårt för att göra sub3. Ska jag göra marathon ska jag vara så pass bra tränad för distansen att jag kan göra sub3 på första försöket. 2013 får bli första Ironman. 2014 är jag bäst i världen på ÖL-OL som då blivit en internationellt erkänd sport. Någonstans däremellan ska jag hinna med att springa från Sveriges sydligaste punkt till dess nordligaste med Göran.

Nu har effekten av 22-koppen med kaffe börjat avta och sängen kallar. Inbäddad i varma lakan skall jag låta framtidens drömmar föra mig mot morgondagens land där solen skiner, blommor blomstrar, och växthuseffekten har tilltagit uti vår hage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar