torsdag 7 april 2011

Vårsäsong är inte kul

Det känns som det bara var några dagar sedan jag satt i studentrummet, huttrade lite och tänkte på vad pest och pina som väntade bortom köldhål på ovallade skidor i söndernötta underställ. Kanske för att jag de senaste veckorna befunnit mig på många andra håll.

Luffarlivet har ju nämligen varit igång sedan en månad tillbaka. Sen dess har varje helg ägnats åt det här som kallas orientering. Inte alla i de våta, jungfruliga vårmarker man tänkt sig. Nej, när drömscenariot för tävlingsförhållanden är "skare som bär" skulle nog många andra ta sig en extra tankeställare innan man åker 185 mil för att springa tävling i en och en halv timme bara för att konstatera att de senaste månadernas träning varit fullkomligt bortkastade. Men så finns det ju undantag.

Ser jag en snöflinga på tävlingarna i helgen så blir jag bra less. Folk kan få vara euforiska över att de kan dra på sig sin tunna jacka i stället för den tjocka bäst de vill. I skogens mörka och kalla skuggsidor är snön djup och dimman tät.

Det är ett hårt leverne för de idrottare vars arena det inte tas hand om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar