söndag 9 januari 2011

Ärla-igt är härligt

Jag har precis avslutat en helg i Ärlas dress på fler än ett sätt. I torsdags sprang jag som sagt 3000 meter. Inte en av mina bästa prestationer löparmässigt.

Fredagen ägnades åt att skotta av ett 3500 kvadratmeter stort tak på en kycklingfarm. Det tog ca 7 timmar varav ansträngningsnivån var hög. På kvällen efteråt kunde jag knappt borsta tänderna.

Så skönt då, att jag skulle göra tävlingsdebut på skidor dagen efter. 10 km skate och Södermanlands DM, inte min starkaste stil men bra träning likväl. Starten kändes okej och efter första varvet av tre på 3,3 km så låste sig vaderna och bestämde sig för att inte släppa på hela loppet. Känseln i fötterna försvann och resten av kroppen strejkade också. Synd, då jag ville få upp flåset men kroppen inte tillät. Noterade en tid på strax under 36 minuter i mål. Vet inte riktigt om jag vill godkänna den tiden men eftersom det var andra skatepasset denna säsong och kanske tionde skidpasset totalt får det duga. Så länge...
Efter hemkomsten slocknade jag i sängen i två timmar, vittnesbörd om att jag trots allt var riktigt trött.

Idag var det samma visa. 10 km, dock klassiskt denna gång och förstasträckan på stafett-DM för Södermanland. Tre sträckor. Jag själv, Jonathan Rosendahl och Karl Walheim representerade Ärla IF i seniorherrklassen. Jag öppnade bra och la mig i det tempo jag kunde hålla. Det visade sig dock vara det tempo jag kunde hålla förra året då jag aldrig körde ett skidpass under tre mil, för plötsligt rasade jag i både tempo och placeringar. Att spåren var de sämsta jag åkt i sen Gustav Vasa spatserade iväg till Sälen på två staketplankor gjorde inte saken bättre då stakning blev hämmad och diagonalandet i uppförsbackarna bara gjorde att man tappade rytmen.

Likväl var det en fin dag med strålande solsken och plusgrader i luften. Bedriften att dessutom bärga hem ett kilo nougatpraliner gör ju inte saken sämre heller.

Nu är helgen snart över och veckan börjar i Uppsala. Jag har dock inga lektioner förrän nästa måndag och ska istället skriva PM som ska vara inlämnat på fredag. Då jag är en orbajsmaskin utan dess like ser jag det som ledighet.

Ärla drar iväg på 3000 

Val de Hällbybrunn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar